De fleste av oss spilte i jule-oppsetninger på barneskolen. På denne måten

ble vi kjent med ideen om rollen, den bestemte, eller den som er bestemt av

andre, og som står i motsetning til leken. I denne rollen er vi nødt til å følge

noen andres narrativ for å kunne fremføre og formidle dette videre til et

publikum. På et vis er skuespilleren og rollen først og fremst fartøyet som skal

frakte fortellingen i havn, i fanget til de som sitter på klappstoler i auditoriet,

aulaen, gymsalen eller teateret. Publikummerne er passive mottakere,

samtidig som det hele er skapt for dem, til deres glede og forargelse. De gis

rom til å puste og se sitt indre i andre. Fordi virkelig godt teater gjør enhver av

tilskuerne klar over at det er dem selv de ser der oppe på scenen.

I denne utgaven av MELK skal vi se nærmere på skeiv kultur innenfor

teaterets saler, fra gestaltning av kjønn i teaterutdanning til oppsetninger,

teatergrupper og skeive adapsjoner. Som leser vil du bli kjent med både

dramatikere og forestillinger med skeive perspektiver. I tillegg vil du få vite

mer om Ibsen: etter mørkets frembrudd, MELK/littMELKs storsatsning i

2018, og sceneadapsjonen som vises i juni. Velkommen til det skeive

teateret!



Omslaget er designet av Stian Tranung

Alle utgaver av MELK kan kjøpes via netthandelen vår www.melkmag.com