I denne utgave av MELK ser vi fremover og forsøker oss på det kunststykket å skrive fremtidens skeive kulturhistorie.


FUTURA er en font som ble skapt av The Bauer Type Foundry i 1927, Tyskland.

FUTURA


- THE TYPE OF TODAY AND TOMORROW

Den spredte seg internasjonalt og ble kjent som nettopp dette; et symbol på fremtiden. Noe nazistene mislikte sterkt. Den gotiske stil-varianten Fraktur, ble brukt av nazistene for å signalisere en nasjonalistisk og kristen-kulturforankring. Ornamentikken i skriften ble synonym med tysk høyreekstremisme, og rene linjer ble presset ut av det tyske visuelle landskapet. Mannen som skapte FUTURA, Paul Renner, skrev også et kjent anti-nazistisk essay, som ledet til arrestasjon og senere eksil. Men nazistenes syn på både Renner og FUTURA endret seg, så mann og font fikk returnere til Tyskland. Nazistene begynte selv å bruke fonten, da de fattet behovet for lett leselige skrifttyper. Men innen den tid var FUTURA allerede en kjent og mye brukt font internasjonalt. Dette vil si at klossene som trengtes for å sette og trykke skrift i denne stilen, var lett tilgjengelig - som er en av grunnene til at NASA plukket nettopp denne skrifttypen da de sendte APOLLO 11 ut i verdensrommet. Ombord hadde farkosten en plakett med informasjon som ble plassert på månen for å gi denne beskjeden til andre livsformer der ute:


HERE MEN FROM THE PLANET EARTH
FIRST SET FOOT UPON THE MOON
JULY 1969 A.D.
WE CAME IN PEACE FOR ALL MANKIND

FUTURA overvant nazismen, reiste til månen og oppnådde kultstatus med Stanley Kubricks romodyssé, så vel som gjennom prominens i Wes Andersons filmatiske univers. Det er skrifttypen som klarte det umulige; å både se- og bevege seg fremover på et tidspunkt hvor historien var på sitt mørkeste. I denne utgaven av MELK vil vi se nærmere på forhåpninger, fremtidsutsikter og fallgruvene for å oppnå en bedre fremtid for alle innenfor LHBTIAQ+, basert på kulturelle symboler, markører, signaler og utviklinger.