Digital teknologi presenterer oss med et uendelig antall valgmuligheter, video, musikk, sosiale nettverk og blogging. Med et kjapt Google-søk finner du skeiv.no, Visit Oslos skeive guide til byen, Visit Norway har en egen artikkel om skeiv sjekking i fjellet, nettsteder som ung.no og ungdomstelefonen har egne seksjoner viet til dem som lurer på spørsmål rundt skeivhet. Vi har BLIKK, Gaysir og skeivt arkiv. Hvis du fortsetter å bla forbi de to første sidene av Google kommer de mer eller mindre hyggelige nyhetssakene, ispedd forskningsstoff. Så hva skal MELK bidra med på nett?


Vi i MELK er tradisjonsbundne på mange vis. Noen vil si vi er gammeldagse i form, og de har kanskje rett i det. Vi klamrer oss fast til såkalt «slow journalism» med tidsskriftet, det vil si muligheten til å fokusere på saker uten aktualitet. Vi er langdryge og seige. Vi driver ikke med nyheter, det er det andre som gjør bedre enn oss. Vårt fokusområde er skeiv kultur: kunst, musikk, litteratur, film, dans og drama. Det samme vil gjelde for nettsiden, men med en stor forskjell: vi er ikke begrenset av tema. 


Hver utgave av det trykte og håndfaste tidsskriftet MELK, har et tema, eller det som på nett kalles emneknagg. På nettsiden til tidsskriftet utvider vi fokusområdet. Vi laster opp noen saker fra tidligere utgaver, men vi skriver også nye til nett - fortsatt i vår ånd.


Dette er viktig for oss å understreke: vi kommer fortsatt kun til å produsere- og publisere saker om skeiv kunst og kultur. Det vil si at de store og små skeive nyhetene, som f.eks. lovendringer som gjør at skeive kan gifte seg, eller endringer som gjør at skeive forfølges, skriver vi ikke om direkte. Har derimot en kunstner satt opp et skuespill om følgene av en lovendring, er vi interessert i å lære mer om dette stykket. Slik har vi alltid jobbet og det skal vi fortsette med. Sakene kommer fortsatt til å være gjennomarbeidet og godt skrevet. Ofte er tekstene lengre enn gjennomsnittlige tekster på nett, vi liker lange tekster, selv om det ikke er dette internett pleier å bestå av. Forskjellen fra tidsskriftet er at sakene publiseres uten videre tematiske rammer eller tidsbegrensninger som følge av trykk. Vi står friere til å skrive om kunstnere og kunstprosjekter som interesserer oss, her og nå. 


I tillegg til de kulturelle uttrykkene vi tidligere har skrevet mye om, vil vi utforske ett nytt medium og uttrykksform, nemlig skeiv nettkultur. Dette blir en ekstra emneknagg, og vi gjør dette både for å informere dere som lesere, og oss selv som redaksjon. 


Vi ser på nett som en nødvendig del av MELKs overlevelse, særlig for å nå frem til unge lesere, og nye lesere som ikke har vært på et MELK-arrangement og ikke kjenner til oss fra før. I redaksjonen har vi lurt på om folk kommer til å glemme oss om vi gir ut færre utgaver i året (i år gir vi ut to dobbeltutgaver til forskjell fra våre vandte fire enkeltutgaver). Vi har lurt på om det å kun eksistere på trykk, ute i den virkelige verden, gjør oss tildels usynlige. Vi håper en nettutgave vil gjøre oss mer tilgjengelige på alle måter. Vi har også lyst til å komme i direkte kontakt med leserne våre, og dette er lettere å oppnå via nett. 


Tidsskriftetmelk.no blir ikke den nye debattarenaen for alt som skjer i skeive liv, men dette er heller ikke målet vårt. Vi skal holde oss til det vi kan: godt design og gode tekster. Skal det være noe som ligner debatt må dette være kunst og kulturrelatert. Men vi er nå mer åpne for innsendte bidrag, fremfor kun bestilte tekster. 



For å legge alle kort på bordet: vi søkte om mer støtte til i år enn i fjor, i håp om å ha mer midler til å lage nettsaker, i tillegg til den trykte utgaven. Men vi fikk mindre penger. Den trykte utgaven kjøpes inn, og gir derfor en inntekt gjennom salg, mens nett er gratis og åpent. Vi har ikke vurdert betalingsmur. Vi vil tilgjengeliggjøre skeiv kultur enda mer, og vil derfor heller ikke benytte oss av en slik løsning. Men vi skal få dette til, akkurat som vi gjorde med den trykte utgaven. Vi startet med 20.000 i 2015, etter donasjoner fra mennesker som blåste liv i seilene til MELK. Vi har siden den gang produsert 13 utgaver av MELK, to bøker og seks lydbøker. Vi har derfor stor tro på engasjementet til våre lesere, så vel som talentet til våre skribenter og illustratører. Sammen skal vi gjøre nettsiden til en fantastisk plattform for skeiv kunst og kultur.


Det vil ta tid å komme på fote. Uten stor spredning og mange lesere, vi er tross alt nisje og vet det, og uten grundig analyse av leserne våre, vil det være vanskelig å tjene noe som helst på nett. Det avhenger av reklame. Vi vil egentlig bare reklamere for MELK og skeive kunstnere med kule prosjekter. Ikke fordi vi er sære, men vi er nok idealister i en verden der det ikke er plass til idealisme. Hvis leserne på nett blir abonnenter, vil dette derimot gjøre en stor forskjell. Hvis du som leser på nett velger å støtte nettsiden med en donasjon eller et abonnement, da endres mye. Så vi satser igjen! Vi går nok ikke i pluss, men vi håper leserne våre vil være med på denne reisen også. 


Tips oss gjerne om saker du vil vi skal dekke, hva du vil ha mer av og tanker du har. Vi er nerder som brenner for skeiv kultur, ikke en slags bedrift med CEOs på tyvende etasje av en høyblokk. Så ta kontakt over en lav sko.